Operatívny leasing funguje v podstate podobne ako predplatné v iných
oblastiach. Podľa agentúry APA spotrebiteľ platí mesačný poplatok, ktorý
kryje väčšinu nákladov, napríklad údržbu, opravy, poistenie či dane.
Palivo nie je v tomto poplatku zahrnuté. Na rozdiel od tradičného
finančného leasingu má táto forma financovania pružnejšiu platnosť
zmluvy, od niekoľkých mesiacov až po niekoľko rokov. Mesačný poplatok
klesá podľa dĺžky platnosti zmluvy.
BCG uvádza, že operatívny leasing reaguje na čoraz silnejší trend
klesajúceho záujmu spotrebiteľov o vlastníctvo určitého produktu. Podľa
štúdie tomuto trhu v súčasnosti dominujú startupy, no operatívny leasing
môže byť zaujímavý aj pre výrobcov a tradičné leasingové spoločnosti.
Značky, ako Audi, Volvo, Porsche, Lexus, Jaguar, Land Rover, Pivotal,
Nissan a Hyundai, už podobné služby ponúkajú. Medzičasom začali svoju
ponuku upravovať aj leasingové firmy a okrem iného skracujú minimálnu
dĺžku platnosti zmluvy. Táto ponuka môže podľa BCG prilákať nových
zákazníkov a podporiť predaj vozidiel.